Všimli jste si, že prodejci ojetých automobilů často vyzdvihují, že byl vůz předchozím majitelem parkován v garáži? Pokud si kladete otázku, v čem spočívá tento benefit, čtěte dále. Přineseme vám odpověď.
Znalci garážované auto poznají na první pohled
Kdo se ve světě ojetin pohybuje pravidelně, často pozná garážovaný vůz na první pohled. Na kondici vozu má po letech samozřejmě vliv i mnoho dalších faktorů, ale čím starší vůz je, tím jsou rozdíly patrnější.
Existuje celá řada vlastností ojetého vozu, na které má parkování v garáži vliv. Musíme ale přiznat, že jde především o vlastnosti estetické. Třeba Škoda Octavia první generace, která strávila celý svůj „život“ v garáži, bude pravděpodobně vypadat zcela jinak než její sestra, jež byla nucena postávat na ulici.
UV záření se podepíše na laku
Zejména vozy duhových barev, ať už jde o modrou, červenou, zelenou, či jiné, doplácejí na vliv slunečního záření. Syté barvy postupně blednou, a pokud zaparkujete dva vozy původně stejné barvy po letech vedle sebe, všimnete si, jak moc se lak garážovaného auta liší od toho, které trávilo parné dny na sluníčku. Ještě více je rozdíl patrný v situaci, kdy majitel garážovaného auta patřil spíše ke svátečním řidičům a vůz tak byl během většiny dnů s jasnou oblohou zastíněn.
Vlhkost vede ke korozi
Při venkovním stání na vůz působí vlhkost a mráz mnohem více než v garáži. Proto je u venku parkovaných vozů mnohem vyšší riziko koroze některých dílů. Kde totiž není vlhkost, tam si koroze hledá cestu mnohem hůře.
Na druhou stranu musíme upozornit na to, že mnohé garáže kvůli nedostatečnému větrání naopak trpí zvýšenou vlhkostí. V takových podmínkách pak vůz může utrpět větší škody než na dokonale větraném veřejném prostranství.
Žádní vandalové ani ostatní parkující
Parkováním na ulici se vystavujete obrovskému riziku poškození vozu. Možná největší riziko představují ostatní motoristé. Ti mohou váš vůz poškodit neobratným parkováním nebo příliš horlivým otevřením dveří svého auta. Po mnoha a mnoha letech venkovního parkování pravděpodobnost takového poškození vozu hraničí až s jistotou. Dalším podobně zásadním rizikem jsou vandalové. Poškrábaný lak, poničené plechy nebo rozbitá okna jsou bohužel častým obrázkem zejména na sídlištích.
Když přijde krupobití…
Každý majitel venku zaparkovaného vozu trne, když přicházejí letní bouřky. Krupobití jej totiž může nenávratně poničit. Nejde jen o lak vozu, větší kroupy mohou na střeše i kapotě vytvořit malé důlky, jejichž oprava je velice komplikovaná a nákladná.
Kromě krup jsou rizikem i různé poletující a padající předměty, typicky stromy a větve.
Chcete důkaz?
Pokud chcete důkaz, že má garážování auta skutečně smysl, pak jej poskytují vozy, které byly v různých garážích zapomenuty. Po desítkách let jsou v některých garážích objevovány skvosty, které vypadají, jako by právě sjely z výrobní linky. Venku by z obdobného zapomenutého vozu byl po několika dekádách vrak určený k sešrotování.
Ochrana proti nepředvídatelným událostem
Pokud chcete ochránit své vozidlo před různými nepředvídatelnými událostmi, jednoznačně zvažte havarijní pojištění, zejména pokud automobil nemáte garážovaný. Pojištění poskytuje finanční zabezpečení v případě poškození vozu způsobeného vandaly, havárií, krupobitím nebo jinými nešťastnými událostmi dle nastavených podmínek a chrání tak váš bankovní účet před velkými finančními výkyvy.
Zdroj fotografie: pexels.com